ڕوخانی ئیخوان له‌نێوان قودره‌تی به‌ڕێوه‌بردن و ڕانه‌گرتنی ده‌نگه‌ جیاوازه‌كان

Saturday, 27/07/2013, 12:00

2107 بینراوە






هه‌ڵبه‌ته‌ تێكه‌ڵكردنی برایه‌تی دینی و عاتیفه‌ی ئیسلامه‌تی به‌ سیاسه‌ت و فیكر له‌كاتی نه‌قدو به‌حس و ئیستیقراكردن دژه‌ به ‌بنه‌ماكانی زانست و پێچه‌وانه‌ی مه‌وزوعیه‌تیشه‌. دوو دڵبووم له‌هه‌ڵبژاردنی ناونیشانی بابه‌ته‌كه‌م. ویستم (ئیخوان له‌نێوان ته‌قدیسی دۆستان و به‌رداشی حاقیدان) بكه‌مه‌ ئه‌دره‌سی نووسینه‌كه‌م به‌ڵام خولانه‌وه‌ بوو له‌نێو بازنه‌ی بابه‌تێكی چه‌ندان باره‌بووه‌وه‌ بۆیه‌ خۆم بوارد له‌وه‌ها باسێك. دواتر بیرم به‌لای ناونیشانێكی دیكه‌چوو له‌سه‌ر (لادانی مورسی له‌سه‌ر كورسی، بێلیاقه‌تی ئیخوانه‌ له‌هونه‌ری به‌ڕێوه‌بردن و گه‌مه‌ی سیاسی یان پیلان و پلانێكی پێشوه‌خته‌ بوو) پاشان به‌شێوه‌یه‌كی گشتی پڕژامه‌ سه‌ر واقیع حاڵی ئیخوان و نه‌بوونی قودره‌تیان له‌به‌ڕێوه‌بردنی ده‌سه‌ڵات و په‌راوێزخستنی ده‌نگه‌ ناوازه‌ ئازاده‌كانیان و نه‌بوونی فیكری شۆڕشگێڕییه‌تی له‌ دیدو ڕوئیای ئیخوان و زه‌ریبه‌ دانی به‌رده‌وامی زه‌لیلیان و شانازی كردن به‌ مێژینه‌ی مه‌زڵومیه‌ت و ته‌عه‌سوب له‌ مه‌نهه‌ج و شوێنكه‌وتنی كوێرانه‌ی مورشیده‌كانیان به‌ ته‌وزیفكردنی ئه‌فكارو ته‌ئسیل كردنی قودسیه‌ت به‌یه‌كسانكردنی ‌یاساو ڕێساكانیان به ئیسلام، شیاوی هه‌ڵوه‌سته‌ له‌سه‌ر كردنه‌ ئه‌گه‌رچی وه‌ك پێویست ئه‌م ته‌وه‌رانه‌ تێر باس و ته‌حلیل نه‌كراون به‌ڵام به‌شێوه‌یه‌كی گشتی و به‌مروری زه‌مه‌ن نهێنیه‌كان ئاشكرا ده‌بن و عامیلی فه‌نا كه‌ ڕه‌گی توند داكوتاوه‌ به‌ناخی قیادات و خودی مه‌نهه‌جی ئیخوان وه‌ك میوه‌ی ڕزیو كه‌ هه‌ستی پێناكرێت تا ده‌كه‌وێت‌. وابزانم كاتی كه‌وتنی (میوه‌)كه‌ هاتووه گه‌ر نه‌كه‌وتبێت و فریای نه‌كه‌ون‌.
خۆری ئیخوان باش ئەو عومره تولانیەى بەسەریان برد بەرەو ئاوابوونه. تەبیعەتى ئەم رئكخراوه نئو دەولەتیه هەمیشه ێەلاوات لئدان بووه لەسەر مەزلومیەت و، لگمیات دەكەنه رۆحى موقاوەمەت و بەرەنكَارى (وهژا الجرح المندمل بمرور الزمن یفقد إحساسه الغائر). ترازیدیا ئەوەیه تۆ ئەوەنده حوقبه زەمەنیه له مەیدانى كارو ئیشكردندا دابیت ئەنجا نەبیته خاوەن هئزئكى تۆكمەو بتەو وەك احتكام بۆ رەهەندەكانى خودایى له جوارجئوەیەكى مەشروع و تەندروست بۆ حیمایەكردن له كیانى خۆت و دەستكەوتەكانت لەبرى ئەمه ئەوان بەنایان بۆ دامەزراندنى جیهازئكى سری برد بۆ تەسفیەكردنى نەیاران وەك برۆسەیەكى اغتیالاتى سیاسى. دواتر ئەمه وەك سكاندالئكى سیاسى بەسەریان داشكایەوەو سەرى ئیخوانى خوارد! ئەمه دزه رەوته لەكَەل رەوت و مەنهەجى ئیخوان كه باوەریان بەهئزوو ئالیەتى قووەت نیه بۆ بەرەنكَارى و بارئزكَارى كردن بەلام زئر بەزئر بەنایان بۆ وەها جۆره تەنزیمئكى سری برد كه بئجەوانەى بەیرەوو برۆكَرامى تەشكیلەو هەیكەلى جەماعه بوو، ئەمه تەجسیدى سیفەتى حەربایه بۆ خۆ كَونجاندن! رئك بەیرەوكردنى سوننەتى شیعەكانه له توقیه و نیفاق!!
من لەو مونتەلەقەوه قسه دەكەم بەلكەم اخوان له خەوى مەزلومییەت و سەلاوات لئدان لەسەر شەخسیاته مئزووییەكانیان به ئاكَابئنەوه و جیتر كەساس و سیفاتى نیفاق و "كەس بەرستى" نەكەنه سیستەم و بەرجەستەى تەعالیم و بنەماكانى قورئان بكەن و دەستبەردارى وەهم و خورافیاتى مئزوو بن ئەنجا رئجكەى (مراجعات) بكَرنه بەر له دین، فكر، سیاسەت، بەرئوەبردن، كارى "تەنزیمى". سوننەتى موراجەعات به ددان بكَرن تا رزكَاریان بئت له نەخۆشییه كوشندەكانیان. بەلام دیرۆكئكى كەلەكەبووى بر له رووداوو ئەزموون زەحمەته مراجعات بكەنه رئجكەو ئەستەمه به ێدماتى كارەباییش بەخەبەر بئنەوه جونكه (جەستەى بئ كَیان) احساسى بوونى به ئازارى لەدەست داوه و فرجكیان كَرتووه به یاساى مورشیدو رئساى امام! بۆیه بئشبینى شكانیان دەكەم وەك زماره و تەقدیس. وەك حزب و تەنزیم بئشبینى روخانیان دەكەم بەلام وەك فكرو ئایدیۆلۆزیا نا.
موتەنەبى راستى كَوتووه:
من یهن یسهل الهوان علیه ـــــ ما لجرح بمیت ایلام

بەلام جونكه سوننەتى ئیشكردن و تئرامان و یاساى (كاڵا به قەد باڵا) بۆته رئرەو، بەیرەو، بۆ دەرس و بەند وەركَرتن له زیان بۆیه نرخى خەوى دەیجوورى اخوان له مئزوودا ئەم شیعرەیه:
إژا ما علا المروُ رام العُلا ـــــــ وێقنعُ بالدُّون من كان دُونا

ئەو سەردەمه بەسەردەمى ارهاێاتى انحگاگی (ئیسلامی سیاسى) دەبینم. سەردەمى بوكانەوەو زەمەنى بئجانەوەو لولدانیانه بەكَوئرەى تەحلیلات و، واقیع حالى برایان و تئخوئندنەوەى هەندئ له رووداوەكانى سەردەم و رەبتكردنەوەیان (به ناهەق) بەدەق و موقەددەساتى ئیسلام. روونه هەندئ كەس لەبەر باشخانى (عەلمانى) بوونیان و حیقد و بوغزیان له مسولمانان یان لەبەر خەلفیەتى "سەلەفى" بوون و اعتقادی ێۆفیانه، قینیان له ئیخوانه و، شادمانن بەم وەزعەى بەسەر دەسەلاتى میسرو (برایان) هاتووه. بەلام ئیمه لەم روانكَەوه لەسەنكَەر دانین تا كَورز بوەشئنین و حیقدو سگحیات بەخش بكەین بەلكو واقیع حالى ئەحزابه ئیسلامیەكان و جمودى فكریان و هەلنەكردنیان لەكَەل دونیاى هاوجەرخ و كَۆرانكاریه خئراییەكان بئمان دەلئ كَلۆلەیان بەرەو لئزییه ناهیك عن المۆامرات والانقلابات والعمل الكپیف فی السر والعلن. من بەدوورى نازانم ئەم دەستكَرتنەى دەسەلاتیان باش بەناو (بەهارى ئیسلامى) لە ولاتانى عەرەبى سەرەتاى دەستبئكردنى نیهایەتیان بئ.
ئەوان ناتوانن دەسەلات بەرئوه ببەن و ناشتوانن دەنكَه تۆراوو ئازاو سەربەخۆكان لەناو خۆیان راكَرن و كَوئیان بۆ بكَرن تا لەباوەشیان بكَرنەوه. نمونەى جەندین ناوم لەبەر دەسته كه تۆراون لە ێفی اخوان بەهۆى بیرو راى جیایان لەمەر هەندئ بابەتى سیاسى و فیكرى و تەنزیمى هەر له میسرەوه را بكَره تا سوریاو سودان و جەزائیر به كوردستانى خۆشمانەوه.
مشكلە الاخوان تكمن فی انهم لا یغیرون مواقفهم اژا تغیرت مواقعهم بەهۆى جەند سەوابیتئك كه وەك عەقیده بەناخیان جئكَیركراوەو جەكەرەى كردووه وەك وێایاى (امام) بەنناو بیرۆزى ئەم رئبازه به لایان. بەواتاى ئەوەى (اخوان) یەكسانه به واجیهەى ئیسلام و دین. ئەمه شكستییەو نشوستییه (تنڤیرا وتگبیقا) وەك كەلتورئكى دینى نەكَۆرى لئهاتووه. نازانم تاكەى فئر نابن. فئرى مەدەنیەت و احتكام بۆ مەنتیق و عەقلى (پوری) یان ئەو تابۆیانەى حیزب و قودسیەتى كاریزمابوونى (بەننا) لەناویان و ئەو كۆنكرئته بەستەلەكیانه كه تەنیوى داون تاكەى نایان شكئنن؟! تەماشاكه جۆن (رابعیەى عەدەویان) كردۆته مزكَەوت و جئكَەى عیبادات و تەقوسات و شەعائیرى دینى. جۆن هوتافاتیان كورت هەلئناوه لەجەند دروشم و شیعارئكى ئاینى. بزانه جۆن بەم هیتاف و دروشمانه بازنەى مەیدان و ساحات قەتیس دەكەن به مروری زەمەن (ئەم قسەیه به قەرز دەكەم، سەرەراى مولاحەقاتى سەركردەو ئەندام و لایەنكَرانى كۆمەلەى برایان وەك لەبەنجاو شەست و هەشتاكان بەسەریان هات، جاوەرئى هەلوەشانەوەى جەماعەى ئیخوان بن له میسر على منوال "الرفاو" الأربكانی التركی، ترقبوا هژا الخبر بعد تشكیل حقیبە الببلاوی أو بعدها فی العێر البلاوی). كه من بئم ناخۆشەو لەسەر دلیشم كَران. جونكه نازانن بەرى شیرینى ئەو جەحیمى زەقنەبوت و تفت و تالیەى نزیك به قەرنئكه دەیجئزن، نازانن جۆن بیخۆن و دروئنەو بەلوەرەى بكەن.
بۆ دەبئ (رابیعەى عەدەوى) تەنیا له بازنەى اتباع و ئەوانەى مونتەمین بۆ فكرەى اخوان قەتیس بكرئت. ئەمه كوئى حیكمەته؟ بۆ هوتافەكان وەتەنى و نیشتیمانى و ئینسانیانەو مەدەنیانه نەبن تا تەعبیر لەكَشت جین و توئزو مۆسساتەكانى دەولەت بكەن. ناتوانن وابكەن هەرجى میسرى هەیه بغچ النڤر عن معتقداتهم الدینیە وتنوعهم الفكری والسیاسی، به فره دەنكَ و فر رەنكَەكانیان بئنه ساحات شان به شانى برایان. كه دەیانبینم ئاوان حەسرەت دەخۆم و دادەمئنم بۆیان، دەبرسم، باشه ئەوانه ئەو حوقبه زەمەنیەیان تئبەراند هئشتا فئرى حوسنى ئیدارەى دەولەت نەبووینه باش ئەو هەموو سەرجاوه سروشتییه زۆره لەبن نەهاتووەى میسر؟! هەست به هەزارى و كلۆلى و بەستەزمانى ئەو رئكخراوه (تەمەن درئزه) دەكەم. رئك وەك یەككَرتوو كه رئ دەكَرئت لەسەرهەلدانى بیرى جیاى ناوخۆى حیزب و رئكَره لەبەردەمى جەند كەسئكى بیرفراوان بئنه بئشەوەو دەنكَیان بالا بئت لەناو (حیزب). نەبادا زیمامى ئومورى یەككَرتوو لەدەست خەتى مەلاكان دەربجئت و تابۆكانیان بەراوئز بخرئن و (وێایا)كانیان وەلا بنرئ. بەلكو من ئاكَادارم ئەو جۆره دەنكَانه ململانئ و موحارەبه دەكرئن لەناو یەككَرتوو تا له ئاكام دوور دەكەونەوەو واز دەهئنن و بەشئوەیەكى دیكه درئزه به خەباتى فیكر دەدەن و، خزمەتكردنى دین دەكەن به دروشمى زیانیان بۆ رزكَاركردنى ئینسانییەت له جەهل و ئازادكردنى مسولمانان له خورافیات (وەك ئەو خەونانەى كه به سەرۆكى لابردراو، مورسیەوه، بینراوه له رابیعەى عەدەوى كَوایه بئغەمبەر ئیشارەتى بۆ كردووه بێشنوئزو ئیمامەتى بۆ مسولمانان بكات لەدوواشیا خودى خۆى (بئغەمبەر) اقتداى بئوه كردووه یان وەك ئەو جۆره خورافیاتانەى له كتئبى "ایات الرحمن فی جهاد الافغان"ى عبدالله عزام هاتوون یان ئەو كەراماتانەى كاتى خۆى "شئخ تەمیم العدنانی" دەیكَرایەوه لەسەر جیهادى ئەفغان دز به روسەكان، سەرەراى سوراندنى كاروبارى سیاسەت و امورى دونیا به كَوئرەى خەونەكانى "ئەمیر") و، مقدساتى داتاشراوى دەستكردى مەلاوو، حیزب و، مئزوو، سەركردەو بئشەواو، كاریزماكان. ئەو خەته عامەى ناو ئەحزابى (ئیسلامى سیاسى) حەزیان لئیه مۆركى مەلایەتى و فیكرى دینى غالب بئت لەناو ریزى حیزب و ێفی مسولمانان به حیساب محافڤە لەسەر رئزەى جمهوریان دەكەن و بارئزكَارى لەسەر مقدّسی دەستكرد دەكەن بەبەركَی ئیسلامى. رئك وەك ئەو ریتم و مەشهەدو خیتابانەى جەند رۆزى رابردوو له رابیعەى عەدەویه جرباندیان به كَوئجكەكانمان تا هەنووكەش. كوئى باشه ئەوەنده تەكبیرات لئ دەدەن و هوتافى (الله اكبر) دەكئشن له مەیدانەكان؟ یان أناشیدى دینى لئدەدەن و خەریكى برۆسەى زەواج و ماره برین و كج به شودان و حەلقه كَۆرینەوەو نوئزى فەرزو سوننەت و تەراویح و خوتبەدان و تەنیا ماوه عەمەلیەى "سونەت" كردنى زارۆكەكانیش وەك مەراسیم بەرئوه ببەن لەسەر مەیدان و سەكۆى ساحات! ئەو هەموو تەقوسات و دروشمه ئاینیانه جین تئكەل به مەبەست و مەغزاى برۆسەكه دەكرئن. برۆسەیەكى ێرف سیاسیانه كه تڤاهراتەو مەیدانخوازییه بۆ (شەرعییەت) و كَەرانەوەى بۆستى ریئاسەى دەولەت و درئزەدانه به جەمكه سیادییه نیشتیمانییەكان، لەبەرجى بەركَى دینى بەبەردا بكرئت و خۆى لەفۆرمى مقدسات دا نمایش و بەخش بكات. نازانم بۆ سود لەو نەموزەجه ناجیح و جوانەى توركیا نابینن و جاو له مسولمانانى ئەوئ ناكەن و، كەلك له سیاسەتى اردۆغان وەرناكَرن/ تەجروبەیەكى تاسەر ئیسقان سیاسى مەدەنیانه، بر ستراتیج و موحكەم، نیشتیمانى، به دەستنوئزئكى (عیلمانى) عیرفانى فەلسەفیانه و بر حیكمەت كاروبارى دەولەت و امورى زین بەرئدەكەن و بەرئوەدەبەن. ئافەرین بۆ (گیب)ى ئەردۆكَان و (عبدالله)ى كَول.
استخدامی دین له برۆسەى سیاسى خەتەرو كوفره كوفر له دیدو روانكَەى دینەوه بەكَوئرەى مەفهوم و تئكَەیشتنى من بۆ دین. دەبى ئەو هوتافانه قەدەغه بكرئن. رێكَه له دەعەوات و تەقوسات و شەعائیرى دینى بكَیرئت لە رابیعەى عەدەوى بەزووترین كات جونكه مەسیریان بەرەو فەشەله. دەبئ تا تاقەتیان لەبەر دایه هەولدەن خەلكئكى دیكەى خاریج به أفكارو بیرو مەنزوریان داخیل به ساحاتەكان بكەن وەك 25 یەنایر بۆ بالبشتى و تەئیدكردن و بشتكَیرى كردن له كَەرانەوەى مورسى بۆ سەر كورسى (یەعنى لو سقگ مرسی لن یێمد لهم كرسی). من لەكَەل ئەوەشدانیم مزكَەوتەكان بەكار بهئنرئن بۆ دەعوەى سیاسى یان مایكرۆفۆنى بەرلەمان (بئجكَه له شوئنه ئازادو مەدەنیەكان) یان ناوەنده سیاسییەكان بۆ بانكَەوازو دەعوەى ئیسلامى بەكاربهئنرئن وەك بانكَدانى سەلەفییەكانى میسر له ناو هۆلى بەرلەمان! بینیمان جۆن (سەعد كەتاتنى) سەر زەنشتى كردو ئیرشادى دا كه مزكَەوت هەیه و فەرموو بۆ دەرەوه بئویست ناكات موزایەدەى دینمان بەسەرەوه بكەیت و له ئیمه مسولمانتر نیت! موحافەزەكردن لەسەر رفعە و مكانە و جەمالیەتى ئیسلام زەرووره و بئویسته بەلام نه بەم جۆرو شەكله كه بەبۆجوونى من عەینى تەشویه و شئواندنه. بەبیرمه له دووا انتخاباتى عئراق و كوردستان بۆ هەلبزاردنى كاندیدەكان بۆ بەرلەمان لەسەر مایكرۆفۆنى ئیزاعەى كۆمەلى ئیسلامى بر به دەنكَ هاوار دەكرا: كئ (لا اله الا الله)ى خۆش دەوئ با دەنكَ بدات به مامۆستا عەلى بابیر! ئەمه كارەساته. دەزانى مەفهومى موخالەفەى ئەم عیبارەته جییه: ئەوەى دەنكَ به (عەلى بابیر) نەدات خوداى خۆش ناوئت. یەعنى خۆشویستنى خودا یەكانكَیرو یەكسانه به دەنكَ دان به عەلى بابیر! واته دەنكَ نەدان، ئیمانى بروادار دەخاته زئر برسیارەوەو، هەرەشەى كوفرو مەترسى (دەرجوونى) لەسەره له اسلام. مۆركى شیرك و بئ باوەرى ــــ كَەر وریاى خۆت نەبى له انتخابات ــــ بئتەوه دەلكئت یان لكاوه. جونكه (مفهوم مخالفە)ى دروشمەكه بئمان دەلئت: (من لم ینتخب علی بابیر فهو عدو لله الخبیر) جوانتر بیلئم: (من لم ینتخب علی فهو عدو لله الولی) ئەوەیه مەفهومى هوتافەكە و شیعاراتى حیزب و استخدامی دین لەناو سیاسەت و برۆسەى هەلبزاردن. كَومانم نیه جەنابى ئەمیر خۆى رازى نیه بەم بەزم و رەزمەى ناو حیزب. رئكلام كردن لەسەر رادیۆو تەلەفزیۆن بۆ دەنكَدان و هەلبزاردن بەم جەشنه ج كارەساتئك بۆ خودى دین دروست دەكات له ئایندەدا. یان ئەوەتا ئەو حیزب و رئكخراوو جەمعیاته ئیسلامیانه خۆیان وەك جەمعیاتى دینى خەیرى بهئلنەوه، كاریان دەعوەو بانكَەوازو جئبەجئكردنى تەعالیمى دینى و خۆیان سەرقال بكەن به كارى خئرو ئینسانى دون التدخل فی شئون السیاسە. یان ئەوەتا ئەو مۆسسات و جمعیاتانه كارى حزبایەتى لەسەر ئەساسى سیاسەت بەیرەو بكەن. سیاسەت بكەنه مەنهەج و بەرنامه. زمانى سیاسى بەكار بئنن نەك زمانى دین له خیتابه سیاسییەكان. ئەوه روئیاى منه منژ أعوام. بۆیه دەلئم: انهم لیسوا أهلا للسیاسە ولا هم على قدر المسئولیە على عرش الكرسی.
گموحی دامەزراندنى خەونى خەلافەتى ئیسلامى لەسەر دەستى اخوان خۆى خەون و خەیاله ناهیك عن الزمن المزری للاخوان والاوچاع التعیسە التی تمر بها أم الدنیا. حوكم كردن یحتاج الى خبرە ومهارە وتراكم معرفی وسعە افق، وعوامل اخرى. زۆربەیان لەو عەوامیلانه له برایانى اخوان متوفر نین. جونكه مەعلومه زەرفى مازى ئەوان حالت دون ژلك. ئەوان له كونجى زیندان و لەزئر ئەشكەنجەو ئازارى زۆر دابووینه فی الماچی السحیق. سەلماندیان دەتوانن ێبر بكَرن و تحمل بكەن لەسەر (اژى)و، وما لاقوا من ێعوبات عێیبە فی تأریخهم. لەهەمان كاتیشدا سەلماندیان و ئیسباتیان كرد كه بۆ بەرئوەبردنى ولات و هونەرى سیاسەت دەست نادەن و، بیاوى دەولەت نین. ولا یێلحون. ئەوه راى منه تا ئەو جركه ساته ئیدى نازانم له داهاتوودا بەهۆى قوولبوونەوەى زیاترو خوئندنەوەى مستمرم لەسەر رەوش و دۆخى اخوان المسلمین بەجى دەكَات. من تا ئەو ساتەش اخوان به (پوار) نابینم جونكه فیكرى شۆرشكَئرییەتى و سەورى له فكرو مەنهەج و مەبادیئى اخوان دانیه أساساً. هەتا بەر له 25 یەنایر ئامادەى خۆبیشاندانیان له مەنهەج دانەبوو دواتر هەستیان كرد خۆبیشاندانئكى سەرتاسەریەو كۆتایى به دەسەلاتى موبارەك دئنئت فریاى خۆیان كەوتن و بەشداربوون. دوواى كَرتنه دەسەلاتیان هەلەى زۆریان كرد لەوانه دەستورو، قەرزكردنیان له سندوقی نەقدی دەولى و...تد، بەمانه بیشانیاندا دەستەوسان و كلۆلن فی النهوچ بادارە البلاد ومۆسسات الدولە. نازانم تاكەى باس له فیكرەى انقلاب و نڤریە مۆامرە و، فورسەتیان بئ نەدراوه و...تد بكرئت و، بخرئته بەر باس و لئكۆلینەوه. خۆ من تا حەددئك ئەوانەش به عامیل دەبینم له زولمكردن له برایان بەلام تبریر و باساو نین. لەسەرووى هەموو ئەمانەشەوه دەرجوونیانه له سونەنى ئیلاهى كه من حاد عن تلكم السنن الربانیە التی رسمها الله "جل سلگانه" للبلاد والعباد فی التشبپ والتمسك بعامل (القوە) كأداە للردع وێلیە للنهوچ سیژیق گعم العلقم عاجلا أم ێجلا وسیدفع الچریبە قاسیا. ئەوان، حەساسیەتیان بەم ئایەتانه هەیه نازانم لەباوەر نەبوونیانه وەك وتم بفكرە الپورە یان فعلا (اعتماد على القوە) لیس من مبادئهم أێلا. مەبەستم دەرجوونه له مەسارى ئیلاهى كه (وأعدوا) تەشریع و توڤیفه للتمسك بهژا المیزان (ووچع المیزان). سەرنجى ئایەتى (ان خیر من استأجرت القوی الأمین) بده جۆن بۆته دروشم و شیعار. باسى روحه روح (باوه موراد). تلك هی الوێایا التی روحەكان دەدوئنئ. وانزلنا الحدید: (فیه بأس شدید) (ومنافع للناس) دوو جەمسەره. هەم بئوەرو میزان بۆ رئكَەكَرتن له (ولا تفسدوا فی الأرچ بعد اێلاحها) و (انه لایێلح عمل المفسدین) كه هەیبەت و شكۆیه بۆ ئیماندار له دونیا هەم تۆخبونەوەى بەخشین و تنافسه فی العمل الێالح وأعمال الخیرات بۆ درئزەدان به خەباتى (واستبقوا الخیرات). ئاخر قودرەتى كَوئكَرتن و كاربئكردنى دەوئت ئەم تەعالیمانه بۆ درئزەدان به دەستنوئزئكى بەنى ئادەمیانه كه ("خژوا زینتكم عند كل مسجد" وبیع وێلوات ومعبد) ئاوازو سەمفۆنیا بئت. كاتئكیش بارسەنكَ لاسەنكَ دەبئت و موعادەلەكان بەلاى زولمى ستەمكاران دەشكئتەوه و خەریكه زالم دەست دەوەشئنئت و بیرى مەدەنى لەهەكَبەى ئەوى زالم دانیه و شەهامەت و تەدبیرو اخلاقى سیاسى له فۆرمى ئەودانیه ئەوه عامیلى قووەت كەففى میزان یەكلا دەكاتەوه.
اخوان، شەرخ و قۆرتئكى كَەورەیان له مئزووى بر خەباتیان بۆ خۆیان هەلكەند كه دەرباز بوون لئى ئەستەمه حیپ عجزوا عن تگبیق المسار الالهی فعادوا بخفی حنین پم أێبحوا فی خبر (حلیمە وعاداتها القدیمە) الى أن وابیچّت لهم عینای.
من دزى فەوزەوییەتم بەناوى ئەوەى كه هئزو قووەت میزانى امورەكان بەلاى خۆیدا دەشكئنئت. دوور نیه ئەمه له نووسینى ئەم دئرانه بخوئندرئتەوه كه بەناوى جیهادو قیتال بانكَەشەى شەرو جەنكَ وەك بەروبوومئكى میوەى كَەنیوى ئەم سەردەمه وا دەبینین ج ئاكام و مەئساتى بەسەر خەلكى جیهان و ئومەتى موسلیم بەلكو بەسەر خودى بەیامەكه داهئنا بەهۆى سەیتەرەكردنى سەتحیبوونى عەقلى ریوایاتى و ئولفەتكَرتن به فەتواى بئشینەكان و دەقەكانى مئزوو له غیابى عەقلى نەقدو (عدم الاحتكام) بۆ تەعالیمەكانى كتئبى خوداو تئنەكَەیشتن له مەقاسیدو ئەبعادەكانى.
زەرووره برۆسەى مراجعات فی حیاە الاخوان الفكریە والسیاسیە علّ وعسى ان كان پمە محل لتلكم المراجعات فی إعراب الارشاد ومراجع الاخوان. لەجەركَ سۆزى ئەو شتانه دەلئم جونكه قورئان نیعمەتئكه بۆ ئینسانیەت بەتایبەت ئیمانداران كه تیایدا ج (معالم)ئك بەیان و تەرسیم كراوه بەلام خۆمان بواردووه و كەوتووینەته داوى (قال) و دوواى قەول و قیلى قاله. موراجەعاتى جەماعەى جیهادى میسرى نمونەى (شیخ "سید إمام" ناسراو به "عبد القادر بن عبد العزیز") بەم دوواییانه شتئكى جاوەروان كراوبوو بۆ بەخۆداجوونەوەو (تەهدیئەى ئەعساب). بەلام رەنكَه مراجعاتی اخوان شتئكى جاوەروان كراو نەبئت كه زەرووره بۆ تەعدیلى كەففەكان و (تەعبیئەى ئەعساب) بەلام لەروانكَەى (ئایەتى حەدید) له سورەتى حدید دەرنەجئت وەك مەنزومەیەكى متكامل و متزن. كَەر ئەو موراجەعاتانه قالبى حازركراوبن له بەخۆداجوونەوەى نەزەرى و خولانەوه له بازنەیەكى تەسكى حیزبایەتى بۆ تەباهیبوون به دوباره بوونەوەى مئزووى مەزلومیەتى دوئنئ و درئزه دان به سەلاوات. ئەوا جەقیون و باركَاوى بووینه به قەیران. هیج شتئك له واقیعى بەستەلەكى فیكرى جەقیویان نەكَۆراوەو هەمیشه لەبیرى دووباره كردنەوەى لابەرەكانى مئزووى مەزلومیەتیان دا دەبن! بەلئ مخگگات و كَەمەكان قوولن، تەرتیبكردنیان هەندەسیانه دارئزراوه، اخوانیش دەبئته هۆى لەبەر یەك هەلوەشانەوەى میسرو (سبب الانقسام) والحرب الأهلیە فی حال جرهم ان نجحوا. ئەكَەر (بیلانەكه) سەرى كَرت و سوباى میسریش بەدەردى سوباى عئراق و سوریا جوو ئەوه دەستكەوتئكى مەزنه بۆ اسرائیل و حیزامى ئەمنى، وتگویل شریگه الحدودی. بەلام ئەمانه هەمووى باساو نین بۆ ئەم وەزعەى برایان كه تئیكەوتوون جونكه نادرا من باوەرم به نەزەرییەى موئامەره هەیه. بەلكو زۆر موئمینم بەوەى كه (الشجرە تفنى بدودە داخلها). جەنده ئاسان بوون به دەستكەلاى بەردەستى سوباى موبارەك و ئاغاكان! وفی نفس الوقت جسرو مەعبەر بۆ بەرینەوەى (مخگگات)ى ئەوغادەكان!
جارەسەر نه له دەستى اسلامیەكانه نه لیبرالیەكان نه یەسارى، نه عەلمانیەكان بەلكو احتكام بۆ سەیتەره كردنى عەقل و هەولدان بۆ به مەدەنیبوونى دەزكَەكان و زالبوونى كَفتوكَۆى ئینسانیانه دوور له تەعەسوب و عونسوریەت تاكه هەتوانى برینەكانه. كەسئك تواناى بەرئوەبردنى میسرى هەیه كه تەعەسوبی قەومى نەبئت و تەرەفوع بكات لەسەر ئایدیاكان و فەوقانى هەلسوكەوت بكات لەسەرووى حیزبایەتى، هاوكات ئینتیماى تەنیا بۆ ئینسانییەت بئت.
راكَرتنى دەسەلات و بەرئوەبردنى بیلادى میسر لەسەر مەحەكەو بئویستى به دەستئكى ئەمین و بر قووەت و هەلكَرى ئینتیماى ئینسانیه لەهەر ج بیرو ئایدیاو رەنكَ و جنس و قەومئك بئت كَرینك ئەوەیه بەم باشخانەوه بئته مەیدان و قۆلى بئ لایەنى و احتكام بۆ عەقلانیەت و ئینتیماى بۆ انسانیەت و مەحەببەتى نیشتمان و خزمەتكردنى هاولاتیان بكاته ئایدیاى دەولەت و مەنهەجى زین.
لەكۆتاییدا به ئاراستەیەكى بئجەوانه قسەدەكەم: اخوان ناروخئ بەلكو دووجارى عەمەلیاتئكى قەیسەرى كَەوره دەبئت بۆ سەرلەنوئ له دایك بوونەوه بەلام بەمەرجى متسلح بوون به دەنكَى ئازادیخوازه جیاوازەكان لەبەركَ و فۆرمئكى سرف مەدەنیانەدا ئەكَینا زەمەن و شەقى رۆزكَار دەیان بئجئتەوه (تنڤیرا وتگبیقا).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تئبینى: ببوورن لەوەى جەندین رستەو وشەى عەرەبیم بەكار هئناوه له كاتى ئەم نووسینەمدا ــ نەدەكرا وەك بئویست عەرزى مەغزاو مەقسەدەكانم بكەم. ببورن لئم.
هەر بارادۆكسئكتان بەدى كرد لەو نووسینەیەم بەهۆى بەلەكردنمەوه بووه له نووسین كه نەمتوانى وەك بئویست بەهئمنى فریاى بئداجوونەوەو خوئندنەوەى بكەوم لەبەر تەسكى كات. خئرا جاوخشئنم كردووه.

نووسەرەکان خۆیان بەرپرسیارێتی وتارەکانی خۆیان هەڵدەگرن، نەک کوردستانپۆست






کۆمێنت بنووسە